Смедеревска јесен – врело и експлозија српског здравог живота и културе

ГОРАН ЈОВШИЋ  В. Д. ДИРЕКТОРА  ЈП  СМЕДЕРЕВСКА ТВРЂАВА:

Оно смо како нас други виде, а други, странци и пријатељи виде нас као пример гостопримљивости, вредноће, духовног и физичког здравља, менталне и телесне снаге и постојаности. Зато је Смедеревска јесен, по 130. пут прилика да поново брендирамо оно што имамо и по чему нас свет цени.

Један од значајнијих атрибута Смедеревске јесени јесте туризам, што је, уосталом, дефинисано и у синтагми у називу „туристичко-привредна манифестација“. Смедеревска јесен, јесте, пре свега празник грожћа, вина и смедереског виногорја, али је кроз 130 година постојања еволуирала у замајац овдашње привреде и туризма, у које смо се као и грожће и вино, одувек заклињали. Смедеревска тврђава је, након преузимања атрибута главног покретача туристичких активности од почивше Туристичке организације, ове године, најзначајнији стожер туристичких садржаја Смедеревске јесени.
Ништа не може да се уради без тимског рада, а у тиму су сви – Градска управа пре свих, градоначелница, сва јавна предузећа, све установе и градске институције. Сви месецима радимо и дишемо као један да би све било како смо замислили – каже Горан Јовшић, в.д. директора Смедеревске тврђаве и додаје: Управо та димензија „туристичко-привредне манифестације“ како наводите, све нас је обавезала, да сви садржаји буду различити, за све укусе, а опет комплементарни основној идеји и мисији ове манифестације. Дакле, за нас, Смедеревска јесен је већ почела изложбом паса свих раса у тврђави и овим фантастичним регионално и европски важним рукометним турниром „Трофеј Смедерева“ који је окупио радост и младост Европе, како ја то волим да кажем. Биће настављена такозваним предвестивалким програмима од којих издвајамо отварање винског града у среду 6. септембра, када ће наступити бенд Успомене. У четвртак ће у вечерњим сатима од 18 часова, ПАТОС организовати игроказ, перформанс под називом „Рађање винове лозе“, а у 20 часова , на тргу, на бини очекује нас велики музички спектакл – заједнички концерт градског женског хора Кир Стефан Србин и хора Воисис (The Voices) из Фибрена у Италији. Након тога, у 22 сата, велики концерт Алена Исламовића, бившег певача Бијелог Дугмета и Дивљих јагода.
Дефиле и свечано отварање
Најважнији програми почињу у петак, 8. септембра, најпре отварањем етно дворишта у тврђави, каснијим отварањем привредне изложбе у холу Центра за културу и свечаним дефилеом.
Врло је лако за памћење и Смедеревци и наши гости ће то прихватити, трудили смо се да сви најважнији садржаји у петак, првог дана манифестације, почињу на округли сат, да тако кажемо, разумљиво. У 16 сати је отварање такозване пољопривредне изложбе, односно сеоских етно дворишта у Великом граду тврђаве – каже Горан Јовшић и наставља:
Ово је садржај који привлачи све више пажње наших гостију, а посебно странаца, који ту изложбу традиције, старих јела, заната и воћа и поврћа називају „Експлозијом здравог српског живота!“. Веровали или не, али њима, мислим на странце, чак не смета ни естрадни део ни луна паркови у тврђави. Шта више уживају у том врењу живота и страсти. Седну они и под шаторе, пробају свадбарски купус или наша печења и остану одушевљени и увек се враћају том искуству! Након тога, или тачније сат касније, биће отворена и привредна изложба у Центру за културу, а сат касније или прецизније у 18 сати, креће дефиле, који ће се ове године вратити на стару, дужу маршруту, Карађорђевом улицом, поред Гимназије и Максија, до живе воде и трга. Свечано отварање је овога пута у Малом граду смедеревске тврђаве. Организациони одбор је желео ове године да сачува достојанственост малог града, као јединог очуваног средњевековног српског двора. Уз кулисе из серије о Немањићима, овде ће бити одржано свечано отварање, уз концерт Јадранке Јовановић и Оливера Њега. У том маниру, наставићемо и у суботу и недељу. Најпре ће у суботу од 20 часова бити одржан етно групе Врело, а у недељу у исто време и концерт Смедеревца Љубана Нинковића.
Туристичке атракције и музички концерти
Годинама већ, највећа атракција за посетиоце али и домаћине свакако су садржаји који комуницирају са средњевековним амбијентом тврђаве, али и туристичке туре панорамским аутобусом по граду и обилазак Виле Обреновића.
Тај панорамски аутобус је већ годинама велика атракција Смедеревске јесени јер град у тој канревалској атмосфери сасвим другачије изгледа са висине платформе Ластиног панорамског аутобуса. Ове године биће промењена и маршрута, односно биће продужена и на улицу Ђуре Даничића, до храма Светог Луке и назад.
Цене ће бити симболичне ове године, педесет динара за децу и пензионре, а 100 динара за одрасле. Захвални смо Саобраћајном предузећу Ласта, које нам је и ове године омогућило да уз Београђане и ми уживамо у разледању града из невероватне, прелепе перспективе. Сутрадан, односно у суботу 9. септембра и недељу 10. септембра, фокусирали смо средњевековну ноту Смедеревске јесени у монументалном здању тврђаве. У суботу у подне у Малом граду почиње перформанс под називом „Живог у доба деспотовине“ у којима учествују и глумици Патоса и витезови Свибора, где ће бити и витешких борби и приказа средњевековних вештина, али и старих заната и начина живота у средњем веку. Исти такав програм биће организован у недељу, од 12 па до 16 сати интерактивна представа о животу Ђурђа Бранковића. Осим тога, свих дана Смедеревске јесени, биће организоване посете Вили Обреновић или Вили Златни брег, али је потребно пре тога да се заинтересовани пријаве Информативном центру на тргу или на телефон 615-666. Коначно, љубитељи Дунава и реке, као и рибе, поново ће имати некада традициоанлни „Златни котлић Смедеревске јесени“ који ће бити организован на старом месту, парку код кеја, у недељу од 12 часова.
Субота је дан за младе и децу. Малишани и васпитачи из Наше радости су на тргу у суботу преко дана, па онда и такмичари и играчи изи бројних културно-уметничких друштава из целе Србије и на крају од 18 сати, концерт чувеног дечијег хора „Колибри“.
Горан Јовшић, жели да истакне и три велика концерта од 22 сата, у петак Симофинјски оркестар са обрадама песама групе СМАК, у суботу концерт, „Смедерево, граде од старина“ са Снежаном Ђуришић, Меримом Његомир и Драгицом Радосављевић-Цаканом и на крају у недељу на затврању спектакл – концерт Аце Лукаса.