Победник позирао новинарима

ДАН ЗА МЕДИЈЕ У РАДИОНИЦИ ВАЈАРА ЗОРАНА КУЗМАНОВИЋА

Новинари су организовано обишли  радионицу смедеревског вајара Зорана Кузмановића, у којој, усправан и моћан, утегнутм сајлама и тракама, у Дунав, са „Превоза“ привремено, а не са Калемегдана, гледа најпозантији споменик старе Југославије и овог дела Балкана, београдски Победник.

Београдски Победник , имаће придев смедеревски најмање до половине фебруара. Моћни кип динарског ратника, прављеног генијалном руком Ивана Мештровића, у славу храбрости и снаге Срба, али и свих јужних Словена, након транспорта 10 . октобра, подигнут је и учвршћен јаким сајлама и тракама, на шинама Кузмановићевог уметничког атељеа.

Протеклу недељу искористили смо за  анализу стања на скулптури – каже Зоран Кузмановић и додаје: Она је због утицаја атмосфере и протока врмена добила слој оксида и црне чађи. Због велике концентрације сумпор-диоксида у атмосфери, створени слој је у највећем делу бакар сулфат. Оксидација није у свим деловима површине скулптуре исто деловала, тонови наслага се смењују од светло зелене до црне боје. Разлог овоме је у неједнаком хемијском саставу легуре за ливење, којом су спајани делови статуе, јер је то био и сада је процес  постављања, кроз спајање појединачних делова.

 

 

 

 

 

 

 

Рестаурација ће се одвијати у неколико корака. Након анализе стања следи темељно, али опрезно чишћење статуе: Приликом чишћења у првом кораку користићемо средства која омекшавају први слој патине, а затим ћемо чистити задебљане слојеве патине до такозване оригиналне површине, никако до површине метала. Следећи корак је решавање нарушене статичке сигурности скулптуре, што је, апсолутно и најзахтевнији задатак у читавом процесу рестаурације – напомиње смедеревски вајар.

Код причвршћивања споменика, 1928. године, употребљен је кородирајући материјал, али је било проблематично и конструктивно решење како причвршћивања на скулптури, тако и у њој.

Морамо да учврстимо доњи део скулптуре тако да се осигура и повећа конструктивна моћ бронзе. Конструкција мора да буде урађена од нерђајућег  челика. Следећи корак је сигурна веза између скулптуре и стуба. Затим, долази поправљање форме скулптуре на местима где су настла удубљења од метака или рупе од гелера и метака. На крају, мач на скулптури ће бити враћен у леђиште, позициониран, уз санирање контаката са постољем. Орао на скулптури ће бити обезбеђен у, сада, расклиманом лежишту и спојен одговарајућим заваром за шаку – напомиње Кузмановић.

Надгробни споменик нађен у постаменту

Архитекта-конзерватор Невенка Новаковић открива да је након скидања Победника, на његовој спојници са стубом пронађен испис на камену, тј. део неког надгробног споменика који можда потиче са гробља на Ташмајдану:  У  време градње београдске тврђаве било је уобичајено да се делови старих споменика практично рециклирају и употребљавају за поновну градњу. Изненађење је, међутим, што је то и на Победнику, очекивали смо да су материјали за његову градњу набављани искључиво за ту намену.

Споменик ће бити рестауриран, а не реконструисан – нема никаквих измена!

Једно од најчеших питања и последичних недоумица у широј јавности је и да ли ће и колико споменик  бити измењен и да ли ће се рестаурацијом било шта мењати.Одговор је и више него јасан: Никако!

Пројекат ни у којем делу, ни у којем елементу или кораку, не предвиђа било какве измене на споменику.  Овим пројектом, споменик ће бити освежен, очишћен и заштићен од даљег пропадања. Чак ће и боја  патине бити слична, једна од препознатљивих нијанси зелене патине, која је већ постојала и на коју смо навикли – каже Невенка Новаковић, док Кузмановић поручује: Трудићемо се да задржимо исту или сличну боју патине, јер је то и један од пројектантских услова. Дакле, поручујем целокупној српској јавности, споменик је код мене сигуран, биће рестауриран на најбољи и најквалитетнији могући начин и враћен у Београд, по плану, до половине фебруара.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *